Prezentace nemovitosti je často podceňovaná disciplína. Pokud to s prodejem myslíte vážně a chcete slavit úspěšný prodej, právě do té správné prezentace nemovitosti musíte investovat. Výsledná cena i rychlost prodeje na ní závisí. A protože nových způsobů prezentace nemovitostí stále přibývá, připravili jsme pro vás rychlého průvodce, abyste se v nich vyznali.
Když prodáváte nemovitost, chcete mít co nejvíce zájemců o koupi a ideálně z prodeje co nejvíce získat. Někteří majitelé prodávají svou nemovitost „na vlastní pěst“, někteří její prodej svěří do rukou profesionálů. V obou případech je prezentace nemovitosti klíčová, musí zaujmout potenciální zájemce a obstát ve srovnání s velkou konkurencí. Digitální doba a také pandemie ovlivnily i trendy v prezentaci nemovitostí.
„Díky technologiím přicházejí stále nové a modernější způsoby prezentace nemovitostí. Neznamená to však, že pokud využijete moderní a inovativní nástroj, zaručíte si tím úspěch. O celé prezentaci musíte přemýšlet v kontextu druhu nemovitosti a cílového publika, nástroje případně vhodně kombinovat, a to celé zasadit do připraveného marketingového plánu,“ říká Vladimír Kuliš, regionální ředitel realitní sítě CENTURY 21.
Zatímco v Praze nebo Brně fotky nemovitosti a její plán už nestačí, v menších regionech jsou lidé zvyklí hledat podobné nabídky i na vývěsních plochách. Vždy proto musíte brát v úvahu lokalitu nemovitosti i místní zvyklosti. Například developerské projekty musíte podpořit širokým mixem různých reklamních sdělení včetně venkovní reklamy (velcí developeři pak využívají i billboardy), luxusní nemovitosti mají často své speciální weby plné vizualizací, videoprůvodců, některé dokonce zapojují i virtuální realitu. Oproti tomu k prezentaci běžného rodinného domku dobře poslouží kombinace homestagingu, kvalitních fotografií a videoprohlídky. Jaké jsou všechny možnosti a kdy je vhodné je využít?
Popis nemovitosti a klasické stavební výkresy dnes rozhodně nestačí. Neznamená to však konec plánků, jen se jako všechny jiné způsoby vyvinuly. Běžné jsou dnes 3D plány a vizualizace z různých pohledů, které umožňují lépe si představit dispozice daného bytu včetně jeho vybavení. Jenže možnost nahlédnout do skutečného interiéru je stále velmi žádaná. Zájemci chtějí, aby je prostor oslovil na první dobrou. Chtějí ihned cítit emoce a umět si představit, jak v daném bytě, domě nebo chalupě budou žít se svými blízkými. Jenže to vše musí být podpořeno pocity před samotnou osobní prohlídkou. Proto je aranžování interiéru dnes považováno za naprosto samozřejmé například i u bytů, které se prodávají zcela nezařízené. Nejde jen o nějaký úklid a pěknou fotografii, cílem je maximálně využít potenciál daných prostorů vyšperkovat je tak, aby se zvýšila jejich atraktivita.
„Když se objevila služba homestaging, byla to placená služba, kterou si makléři platili u externích společností, aby zvýšili cenu prodávané nemovitosti. My jsme se tenkrát rozhodli, že v naší síti prosadíme homestanging jako standard, něco, co bude samozřejmou součástí našich služeb. Nachystali jsme manuál pro makléře, nechali je proškolit profesionály na staging, bytový interiér a fotografy, připravili jsme balíčky na staging pro každou místnost, a nastavili jsme tak na trhu novou úroveň prezentace nemovitostí,“ vzpomíná Vladimír Kuliš na začátky home stagingu v České republice. I zde ale došlo k proměnám, dnes se můžete často setkat s vizualizací (virtual stagingem). V prázdných prostorách, kde není s čím pracovat, přichází na řadu vizualizace (3D vizualizace), která zájemců pomůže představit si místnosti vybavené, nebo „stagingové balíčky“ s nábytkem a doplňky pro lepší představu. Buď se jedná o tzv. živý staging, kdy se upravují jen fotografie, nebo o virtuální (dokreslený) staging neboli vizualizaci, který už působí dokonale, jako by to byla nafocená místnost.
Fotografie jsou dnes považovány za něco zcela běžného a samozřejmého, ale zároveň je to často právě ta složka nabídky, která vzbudí nezájem. U fotografií je klíčová jejich kvalita, živost, a navíc platí, že je potřeba fotografiemi prezentovat prostor – tedy ne kuchyňskou linku, ale kuchyň. Platí pravidlo, že na snímku musejí být minimálně tři rohy místnosti. Zhruba před třemi lety se k statickým fotografiím začaly přidávat videoprohlídky jako něco navíc. Cílem bylo opět zpřítomnit a zatraktivnit nabízenou nemovitost. Někdy mají podobu jakési slideshow, někdy jde o natáčené video, nebo dokonce o vlastníkem či makléřem komentovanou videoprohlídku.
Tam, kde nestačí videoprohlídka, nebo není z nějakého důvodu možná, nastupují virtuální prohlídky. 3D sken je vhodný především při prodeji rodinných domů, luxusních nemovitostí, těžko dostupných nebo velkých nemovitostí, jakou je například škola. Dobře totiž zachycuje stav budovy. Trojrozměrné videoprohlídky jsou skvělé pro prezentaci developerských projektů. Díky rozšířené (AI) realitě si zájemci můžou s brýlemi „projít“ třeba pět domů z jednoho místa, přestože zatím existují pouze na papíře. Nově už se objevuje i komentovaná videoprohlídka, kdy má zákazník k dispozici přímý kontakt a komentář makléře a může on-line/přímo reagovat na otázky zájemců.
V posledních letech jsou využívanou technologií i drony. Jsou skvělým způsobem, jak zachytit členitost nemovitosti a její okolí. Byť to zní lákavě, dronové záběry s sebou ale přináší mnohé právní problémy. Je totiž nutné mít licence jak na provoz dronu, tak povolení na zaznamenávání dané obce. Často tak narazíte na nevoli sousedů, kteří nechtějí, aby jejich pozemky byly zaznamenány, jejich rozmazáním se zase znehodnocuje finální prezentace. Je proto nutné dobře rozmyslet, zda budou dronové záběry přínosné, a případně zvolit jinou variantu.
Tak jako u všech odvětví je i trh s nemovitostmi ovlivňován možnostmi internetu a rozvojem sociálních sítí. Zvláště u luxusních nemovitostí se často k prezentaci využívá vlastní web. Výhodou jsou všechny informace o nemovitosti na jednom místě, web navíc umožňuje využití různých způsobů prezentace, aniž by byl omezen množstvím dat, což se stává u běžných inzertních webů. S webem jdou ruku v ruce i sociální sítě. Jednak vznikají uzavřené skupiny s neveřejně nabízenými nemovitostmi, jakými můžou být například komerční nemovitosti, hotely nebo případy, kdy má majitel k tomuto způsobu prezentace osobní důvody. Sociální sítě jsou využívány k samotné prezentaci a k přilákání pozornosti velmi efektivním a dobře měřitelným způsobem. Oblíbeným se stává také přednostní prodej nemovitostí pro vybrané publikum kanceláře. Další výhodou sociálních sítí je vybudovaná komunita, která může dát prodávajícímu například zpětnou vazbu na očekávanou cenu. V Česku nejsou příliš rozšířené prezentace pomocí influencerů či známých osobností, ale i takové existují. V zámoří jde o velmi oblíbený způsob ke zvýšení atraktivity.
Pokud prodáváte nemovitost s makléřem, je to právě on, kdo se vyzná ve způsobech prezentace a přesně ví, jaké nástroje zvolit podle parametrů nemovitosti i cílové skupiny zájemců. Nastaví marketingový plán na míru a vždy ví, jestli je vhodnější využít tisková média a prezentaci v lifestylových magazínech, nebo jestli se spíše hodí jiné distribuční kanály či zapojení sociálních sítí. Také zajistí home staging a vhodně rozhodne, jestli postačí fotografie, nebo jestli natočí nemovitost z dronu, případně zajistí 3D sken.
I u zájemců o koupi ale můžeme hovořit o jistých trendech. Na jedné straně jsou k dispozici široké možnosti prezentace, které umožňují prohlédnout si nemovitosti z pohodlí domova, což oceňují technologičtí nadšenci. Vedle toho je však skupina těch, kteří zbožňují tzv. realitní turistiku. Rádi chodí na prohlídky nemovitostí a chtějí jich vidět co nejvíce, aniž by měli jasnou představu o tom, jakou by chtěli koupit. Inovátory a nadšence do techniky zase lákají moderní způsoby prezentace a vybírají si především ty nemovitosti, které nabízejí více než jen statické fotografie. Tradiční kupci potřebují nemovitost vidět a obvykle mají dlouhý seznam otázek. Občas se ale stává i to, že si zájemce přeje v nemovitosti strávit noc, aby si uměl lépe představit, zda v ní bude moct žít. I to lze zařídit, ale musí k tomu být svolný majitel nemovitosti.
Článek ze dne 15. únor 2022
Stačí zadat Váš e-mail. Je samozřejmostí, že se můžete kdykoliv odhlásit.