Síť realitních kanceláří CENTURY 21 pozoruje v posledních letech zvýšenou poptávku po rekreačních nemovitostech. Na každou chatu nebo chalupu připadá zpravidla hned několik zájemců. Kupující se rozhodují hlavně podle dojezdové vzdálenosti a stavu objektu.
„Zájem o chaty a chalupy se poslední dobou zvedl. Jako by se začalo chatařství znovu vracet do módy. Není ani divu, protože celkově chybí stavební pozemky. Lidé by chtěli stavět, ale nemají kde, tak chtějí mít mimo svůj panelákový byt aspoň něco k odpočinku a relaxaci. Proto se opět vracejí k chatám,“ říká realitní makléřka Veronika Kalousková z kroměřížské realitní kanceláře CENTURY 21 Style Happy. To potvrzuje i Jiří Hruška z CENTURY 21 Partner Liberec: „Za poslední 3 měsíce jsem musel inzeráty na 4 chalupy pro velký zájem stáhnout hned po 2 dnech z nabídky a ve dvou případech se prodala nemovitost prvnímu zájemci, to se mi u bytů a rezidence nestává. Touha lidí po možnosti snadného úniku do přírody je dost silná. Někteří navíc chtějí v přírodě či na venkově bydlet, a to nejen díky nižším nákladům, ale také chtějí změnit životní styl.“ Většina zájemců o rekreační nemovitost jsou koncoví zájemci, nikoli investoři. „Zájemce evidujeme jak ze strany starších občanů, tak i mladších rodin s dětmi. V tomto směru nemáme jasnou specifikaci,“ doplňuje Veronika Kalousková.
Růst cen chat a chalup zaznamenává CENTURY 21 už delší dobu, stejně jako zvýšení zájem o tuto komoditu. Mezi důvody patří demografická křivka a trend opouštění měst, kde rostou ceny nad možnosti průměrně vydělávajících lidí. V neposlední řadě i rozvoj turismu a v některých krajích i sekundární využití chalup pro ubytování dělníků. „Třeba ve Východních Čechách hraje roli kvůli umístění dvou závodů Škoda Auto (Vrchlabí a Kvasiny) dochází k využívání jakékoliv nemovitosti k ubytování dělníků. Osobně pocházím z obce kousek od Kvasin a mohu potvrdit, že pokud se zde uvolní jakákoliv nemovitost typu chalupy a chaty, je ihned skoupena a rychlou opravou přebudována na ubytovnu pro zahraniční pracovníky,“ říká Tomáš Jelínek, provozní ředitel CENTURY 21 Czech Republic. „Řada lidí je ochotna z chalupy dojíždět i do zaměstnání. V naší síti jde především o tzv. Husákovy děti, které začínají propadat koníčku chalupaření. Tento trend podpořily i vysoké ceny nemovitostí ve městech a tendence se z města vystěhovat na venkov, kde byl větší dostatek nemovitostí. Lidé jsou ochotni chalupy používat pro celoroční bydlení,“ doplňuje Tomáš Jelínek.
Mimo klasických chatařských oblastí lidé preferují i objekty zajišťující dostatek soukromí. V poptávkách jsou i samoty, něco u lesa s velkou loukou apod. Důležitá je pro zájemce dobrá dojezdová vzdálenost od místa bydliště (cca do 60 km). Zda se jedná o dřevěnou chatu, nebo chalupu, není rozhodující. „Spíše jde klientům o technický stav objektu, připojení elektřiny, a hlavně vody. Nemusí být mnohdy přivedena přímo do objektu, ale určitě alespoň na pozemku. Také je důležitým faktorem možnost příjezdu autem až k objektu,“ říká makléřka Veronika Kalousková s tím, že to bývá komplikace, zvlášť když je ještě z dřívějších dob příjezd zajištěn přes cizí pozemky a není ošetřen věcným břemenem. „Původní majitelé se dříve osobně znali, stavěli si chaty většinou ve stejné době a nedělali s tím problémy. Dnes se změnou vlastníků s tím už ale může být velký problém.“ Pro rychlý prodej je rozhodující dobrý stav objektu. „Lidé nemají problém s menšími úpravami a modernizacemi. Do rozsáhlejších rekonstrukcí se jim ale většinou nechce. Trendem již není opravování o víkendech, opravy svépomocí. Dnešní zájemci hledají skutečný odpočinek, klid a zábavu,“ uzavírá Veronika Kalousková z realitní kanceláře CENTURY 21 Style Happy.
Článek ze dne 7. březen 2021
Stačí zadat Váš e-mail. Je samozřejmostí, že se můžete kdykoliv odhlásit.